Potilaiden terveys ei saa vaarantua

Syöpäjärjestöt toivoo, että hoitajalakkoon löytyy sopu mahdollisimman pian. Toivomme, ettei lakon uusi vaihe toteudu vaan neuvottelutulos syntyy sitä ennen. On tärkeää löytää ratkaisu, joka turvaa ammattitaitoiset ja työskentelyolosuhteisiinsa tyytyväiset ammattilaiset suomalaiseen terveydenhuoltoon tulevaisuudessa.

Mikäli hoitajalakon toinen vaihe alkaa 20.4., pidämme välttämättömänä, että syöpäpotilaiden kiireellinen hoito turvataan lakon aikana koko maassa. Vetoamme neuvotteluosapuoliin, että jokaisessa 13 sairaanhoitopiirissä saavutetaan sopu sellaisesta suojelutyön määrästä, joka on riittävä kiireellisen syövänhoidon kannalta. Potilaiden henki ja terveys eivät saa vaarantua.

Epävarmuus hoitojen toteutumisesta ja hoitojen peruuntumiset kuormittavat erittäin paljon syöpään sairastuneita ja heidän läheisiään. Syöpäjärjestöjen neuvontapalvelusta saa keskusteluapua ja tukea myös lakon herättämiin tunteisiin ja huoliin. Palvelu on maksutta syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä käytössä.

Jo koronapandemia on aiheuttanut syöpään liittyvää diagnoosi- ja hoitovelkaa. Kannustamme syöpää epäileviä tai omasta terveydentilastaan huolestuneita hakeutumaan hoidon ja tutkimusten piiriin. Samoin syöpäpotilaiden on tärkeä tarvittaessa olla yhteydessä sairaanhoitoon. Tieto potilaiden tarpeista on välttämätön pohja myös suojelutyön määrää arvioitaessa.